Mina funderingingar kring Brynässhopen

Hej Johan!

Jag kunde tyvärr inte närvara på årsmötet i år, så jag hör av mig med mina funderingar här i stället. Min frågeställning är dessutom alldeles för lång för att passa på ett årsmöte.

Jag har sedan det meddelades att Intersport tar över souvenirförsäljningen känt en oro över att detta inte är rätt väg att gå, särskilt i det längre perspektivet. När jag läser årets redovisning blir jag inte direkt lugnare. Souvenirintäkterna är en tredjedel av föregående år, som dessutom rent sportsligt var mycket sämre. Jämför vi med guldåret 2012, är skillnaden markant då intäkterna var fem gånger så höga. Nu är det lite orättvist att jämföra med då det förutom guld även firades hundraårsjubileum.

Men faktum kvarstår, det är en markant skillnad på intäkterna detta år jämför med tidigare år. Vidare kan jag inte, med min begränsade kunskap inom företagsekonomi, hitta något på utgiftssidan som minskat till följd av förändringen med souvenirhanteringen. Vilket självklart inte behöver betyda att det är så, men hos mig genererar det ytterligare oro.

Nu är ju min jämförelse inte hundra procent korrekt, men den spontana reaktionen var just som jag beskriver ovan. Brynäs har, efter Intersports inträde, inte längre en direkt inäktspost från souvenirförsäljning. Dock tycker jag detta ändå borde finnas med i någon form i årsredovisningen, dels för att vi medlemmar skall få en bild av hur det går med försäljningen och dels för att just souvenirer är en så central del av föreningens verksamhet.

Jag minns fortfarande då något liknande gjordes, då i samarbete med NEH. Detta slutade i att Brynäs, efter en rätt så kort tid, tog tillbaka hanteringen och resultatet blev mångt mycket bättre. Jag kan se paralleller med den tiden. Om vi bortser ifrån de rent ekonomiska siffrorna, så finns det andra faktorer som talar emot den nuvarande lösningen. Det mest markanta som jag ser det är det otroligt opersonliga med att ha ”exakt” samma souvenirer som t ex Frölunda eller Skellefteå. Som det är nu är det inte mycket mer än färgerna som skiljer. Dessutom upplever många, enligt mina högst ovetenskapliga efterforskningar, att shoppen numera är väldigt opersonlig.

Jag tycker att souvenirer är en del av föreningens själ (eller kärnverksamhet om vi pratar ekonomiska termer), och hade jag skrivit ett kritiskt blogginlägg angående detta hade troligen rubriken varit ”Ni rear ut er själ”. Nu är jag intresserad av kommunikation och lösningar och inget ”drev”, därför använder jag i stället detta medium. Min åsikt är dock bestämd, souvenirer bör vara en av huvudinkomsterna för en förening, som dessutom vill etablera sig i Europa. Inte ett nödvändigt ont, som lätt kan outsourceas.

Efter denna långa inledning, har jag följande frågor:

* Har intäkterna för souvenirer rasat, samtidigt som kostnaderna inte förändrats?
* Har det gjorts någon form av analys runt detta?
* Finns det möjlighet att ta tillbaka souvenirförsäljningen, eller finns det någon form av tidsbestämt avtal där Intersport har dessa rättigheter?
* Hur ser planen ut i det längre perspektivet, finns det en önskan att ta tillbaka souvenirförsäljningen?
* Hur kommer vi medlemmar kunna följa statusen på souvenirförsäljningen i fortsättningen?

Tack för att du tog dig tid!

Med vänliga hälsningar,
Håkan Fahlstedt

Publicerat av

Håkan Fahlstedt

Född brynäsare och har besökt Gavlerinken sedan treårsåldern. Gjorde några år som supporterklubssordförande. Gick vidare till att bli sponsor och nu tycker jag mest. Här tänker jag fokusera på saker runt Brynäs, mer än matchanalyser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *